tisdag 3 oktober 2017

Bokmässan del 1


Bokmässan 2017 Del 1

Så har årets bokmässa varit och på något sätt skall man försöka sammanfatta alla upplevelser som man hade de två dagar man var på mässan. Det är så många upplevelser som flyger runt i huvudet så det känns som en omöjlighet att få ihop något vettigt.

Så gott som alla böcker jag fick med mig hem blev signerade. Som ni förstår så blev det en hel del möten med författare. Det blev en del snabba möten/samtal med några men även lite längre med andra. Det är det som är så roligt med bokmässan att få träffa och prata med de författare som man gillar att läsa, samt att man kanske hittar nya favoriter. Jag ber i förväg om ursäkt om de kommande styckena av inlägget kommer kännas som ett namnrabblande. (Om jag har läst och skrivit om böcker jag nämner i texten så är titlarna klickbara och tar en till just den recensionen.)

Jag tittar på min hög med införskaffade böcker och undrar "Vad var det som hände?" Högen (högarna) är gigantiska, jag hade räknat med att komma hem med en del böcker men absolut inte så mycket som det blev. Ångrar jag det? Absolut inte! Jag fick en släng av köpdjävulen i mig som jag lätt får när det kommer till böcker. Men det var det värt.
Det blev visst en eller annan bok.

I Bokfabrikens monter passade jag på att träffa några av deckarförfattare, det var Mats Ahlstedt (aktuell med Den Sista Viljan), Anne-Marie Schjetlein (aktuell med Döden Ingen Ser), Anna E. Wahlgren (akutell med Efter Emma), Kamilla Oresvärd (aktuell med Jägaren) och Ingrid Elfberg vars senaste bok Lilla Dockan börjar med ett självmord i samma byggnad som mässan. Blev även stående att prata lite om böcker med deckarduon Gustafson & Kant som har skrivit Singöserien (Singöspionen, Mordbrännaren & Sändebudet) som jag rekommenderar till de som inte vill ha så våldsamma deckare. Det var säkert fler författare i denna monter som jag missade.
Anna E. Wahlgren
Gustafson & Kant blir intervjuade


Ingen bokmässa utan att besöka en viss herre, jag pratar om härliga Björn Hellberg (aktuell med Likspett) som sitter alla dagar från öppning till stängning och alltid tar sig tid till de som kommer fram för att få signerat eller bara vill byta några ord med honom. Jag förstår inte hur han orkar denna maratonsittning som han gör varje mässa. Stark av honom och jag ser framemot nästa möte nästa mässa. Lind & Co hade också ett antal författare på besök i sin monter så passade även på att träffa Dag Öhrlund (aktuell med Uppståndelsen) och Mikael Strömberg (aktuell med De Förjagade) vars debut Vätten jag gillade, träffade honom inte i förlagets monter utan i SF-bokhandelns monter där han satt tillsammans med Åsa Schwarz så då passade jag även på att köpa hennes bok De 7 Nycklarna. Det var i SF-bokhandelns (de har alltid ett intressant utbud av författarsigneringar) som jag även hittade Lars Wilderäng som är aktuell med Höstsol.
Alltid lika trevligt att träffa Björn

Piratförlaget bjöd som alltid på många författarframträdanden. En del hade jag redan träffat när jag i somras var på CrimeTime Gotland men Passcal Engman (debutant med Patrioterna), Per Schlingmann (aktuell med I Maktens Öga), Sara Lövestam (aktuell med Finns Det Hjärterum), Roslund & Thunberg (aktuell med En Bror Att Dö För) passade jag på att få signerat av. Stannade (igen i SF-bokhandelns monter) till och pratade lite när Johannes Pinter (som har skrivit Vackra Kyrkor Jag Besökt och 1007, två skräckböcker som jag varmt rekommenderar) och Mattias Leivinger (som jag inte läst något av ännu) signerade sin övernaturliga deckare De Mörkermärkta som jag är mycket intresserad av att läsa.
Sf-bokhandeln där det händer saker.

Spontaninköp är väldigt vanligt när man går runt på mässan. Man går förbi en monter och där sitter det en författare vars böcker man hört talas om och funderar på att läsa. Detta året bjöd som vanligt på sådana inköp. HarperCollins stod för Pernilla Ericson (akutell med Jag Skall Hitta Dig), Jan-Erik Fjell (akutell med Smugglaren) och Gabriella Ullberg Westin (aktuell med Fixaren) och i L.C. Förlag satt Yamilé Andreasson och Madelene Lundvall med sina böcker. I Hoi Förlags monter satt Karin Pasche med sin Labyrint - Vägen In som jag läst om och varit intresserad av att läsa.

När jag i somras var på CrimeTime Gotland så lyssnade jag på Anders De La Motte (Geim-trilogin) men tyvärr så hade hans bok Höstdåd inte kommit ut. Så nu på mässan gick jag till crimescenen och lyssnade på honom där också, vilket var lika trevligt och roligt som vanligt. Efteråt så fick jag självklart ett signerat ex av hans bok, blev imponerad av att han inte bara kom ihåg mig utan även mitt namn. Har visserligen träffat han några gånger nu men hur många personer träffar inte en författare när de åker landet runt och signerar. Efter att ha fått signerat av honom så när jag vänder mig om så står det en kille i en liten monter, känner igen namnet på boken, det var Andreas Ek med sin egenutgiven debut Raseri som jag tyckte lät intressant, så det var inget att tveka den kom med i väskan också, spontaninköp som jag nämnde.

Självklart var jag tvungen att säga hej till favoriten Mats Strandberg vars Färjan och Hemmet jag inte kan sluta med att rekommendera, så nu gör jag det igen. Jag passade även på vid ett annat tillfälle att "smyg"-fota honom (misslyckades helt för han såg mig och vinkade) när han satt på scen och pratade om sina barnböcker om monstret Frank som han gjort tillsammans med Sofia Falkenhem. På tal om Mats så skaffade jag självklart ett signerat ex av hans andra författarpartner Sara Bergmark Elfberg (de skrev den framgångsrika Engelsforstrilogin) nya seriebok Vei (tecknad av Karl Johnsson).

Mats Strandberg och Sofia Falkenhem i samtal
Gick förbi Massolit Förlag och där stod Sofie Sarenbrant med sin senaste bok Bakom Din Rygg, hennes bok Avdelning 73 är en av de bästa deckare jag läst detta år. En annan bra deckarförfattare jag passade på att säga hej till och få signerat av var Jenny Rogneby (aktuell med sin tredje bok Leona - Utan Mänskligt Värde) vars första bok Leona - Tärningen Är Kastad jag gillade starkt.
Sofie Sarenbrant redo att signera

Bland de sista punkterna jag gjorde innan jag åkte hem på Söndagen var att lyssna på den danske deckarförfattaren Jussi Adler-Olsen (som jag faktiskt inte läst någon bok av ännu). Han var rolig och sa många viktiga saker på ett lättsam men tänkvärt sätt. Självklart köpte jag hans senaste bok Selfie och tog ett foto. I nästa del av min rapport om bokmässan skall jag skriva om ett område på mässan som kom mig att ligga varmt om hjärtat.
Vet inte vad jag tittar på men inte in i kameran i alla fall :)
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar